صفر تا صد پرپشت شدن گل قاشقی ( پربرگ شدن گل قاشقی )

برای پرپشت شدن گل قاشقی ( پپرومیا ) در قدم اول لازم است تا با تمامی نکات نگهداری گیاه آشنا باشیم و سپس با استفاده از کودهای مناسب، گل محبوبمان را تشویق به رشد حداکثری اش نماییم.

برای آنکه هرگز ریشه های گیاهتان در معرض پوسیدگی قرار نگیرد، پیشنهاد می شود تنها زمانی که سطح خاک گلدان به اندازه ی دو بند انگشت خشک می شود، گل خود را آبیاری کنید.

از سویی دیگر قاشقی از جمله گیاهان کم نور آپارتمانی محسوب می شود در نتیجه اگر تمایل دارید تا شاهد پربرگ شدن گیاه قاشقی خود باشید، بهتر است کمی در فاصله ی گلدان گیاه تا پنجره سخت گیری داشته باشید و برای گل محبوب خود روزانه شش ساعت نور غیر مستقیم خورشید را فراهم کنید ( منظور نوری است که به صورت کامل بافت رویشی گیاه را تحت پوشش قرار دهد ).

دمای محل نگهداری نقش بسیار مهمی در پرپشت شدن گیاه قاشقی دارد به طوری که اگر درجه حرارت محل پرورش از 30 درجه سانتی گراد بیشتر شود، ساقه های گیاه رشد علفی (باریک) کرده و شما هرگز شاهد پرپشت شدن گیاه خود نخواهید بود.

از سویی دیگر اگر دمای محل پرورش قاشقی کمتر از ده درجه ی سانتی گراد شود، به طور کلی رشد گیاه متوقف شده و شما در نهایت با ریزش و سیاه شدن برگ های گل محبوب خود روبرو خواهید شد.

گل قاشقی برای رشد مضاعف خود نیاز به خاک نسبتا سبک دارد به طوری که آب اضافی ظرف مدت نهایتا سی ثانیه، از انتهای گلدان خارج شود. با این حال توصیه می شود که اگر علاقه مند به پربرگ شدن گل قاشقی خود هستید، حتما از ترکیب کوکوپیت و پرلیت برای نگهداری گیاهتان استفاده نمایید (که به شرح کامل آن در ادامه ی مقاله می پردازیم).

هورمون سیتوکینین و کودهای دارای عناصر میکرو، نقش بسیار مهمی در افزایش رشد قاشقی ( رشد انفجاری گل قاشقی ) دارند به طوری که با ایده آل بودن تمامی شرایط نگهداری گل قاشقی، اثرگذاری کودها وارد میدان شده و سرعت رشد گل شما را به طرز شگفت انگیزی افزایش می دهند.

تمامی نکات اشاره شده، مروری مختصر بر پربرگ شدن قاشقی (پپرومیا) هستند با این حال اگر به تازگی گیاه خود را خریداری کرده اید و یا اینکه مدت هاست از آن نگهداری می کنید و هم اکنون تمایل دارید تا شاهد پرپشت شدن قاشقی خود باشید، پیشنهاد می کنیم با ادامه همین مقاله از سایت بنتا فلاور همراه ما باشید تا بتوانید به بهترین نحو ممکن گیاه خود را پرورش داده و از رشد مضاعف آن در محیط خانه ی خود، نهایت لذت را ببرید.

آبیاری اصولی چه ارتباطی با پربرگ شدن گل قاشقی دارد؟

پربرگ شدن گل قاشقی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد آبیاری زیاد می تواند ریشه های گیاه را پوسیده کند بنابراین طبییست در چنین حالتی ریشه های قاشقی عملکرد مناسبی نداشته باشند و نتوانند رطوبت و علی الخصوص مواد غذایی را جذب کنند.

در نقطه مقابل اگر آبیاری گیاه کم و قطره چکانی باشد، رطوبت به خوبی در گل جریان نخواهد داشت که به واسطه ی آن شما شاهد پربرگ شدن گل قاشقی خود نخواهید بود.

بهترین زمان برای آبیاری و پرپشت شدن گل قاشقی موقعیست که سطح خاک به اندازه ی دو بند انگشت اشاره خشک و هرگز مرطوب نباشد. بنابراین شما همراهان گرامی سایت بنتا فلاور می بایست یک روز در میان رطوبت سطح خاک را بررسی نمایید تا گیاه محبوبتان با توجه به تغییرات فصلی، تنها در صورت نیاز آبیاری شود.

از سویی دیگر قطعا برای رشد انفجاری قاشقی بهتر خواهد بود در زمان آبدهی گیاه تمامی نقاط خاک مرطوب و حتما به اندازه ی 100 سی سی آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود (منظور آن است که خاک گلدان به طور کامل سیراب شود).

عدم رشد انفجاری گل قاشقی چه ارتباطی با پوسیدگی ریشه های گیاه دارد؟

پوسیدگی ریشه گیاه قاشقی

مهمترین نکته برای رشد انفجاری گل قاشقی آن است که ریشه های گیاه در بهترین وضعیت خود باشند تا بتوانند به بهترین نحو ممکن رطوبت را جذب و از طریق آوندها، به برگ های گیاه منتقل کنند.

بنابراین بهترین روش در قدم اول برای تشخیص پوسیده بودن ریشه های گیاه آن است که در وهله اول چند سانتی متر از سطح خاک برداشته شود تا ریشه های بالایی گیاه به طور کامل نمایان شوند.

در قدم دوم برای پرپشت شدن گیاه قاشقی پیشنهاد می شود کمی ریشه های بالایی گیاه با آب اسپری شوند تا اگر خاک گلدان به آنها چسبیده است، جدا شود.

در نهایت و باید خدمت شما عزیزان عرض کنیم که رنگ ریشه های گل قاشقی تماما سفید می باشند در نتیجه اگه پس از اسپری کردن آب روی ریشه های گیاه خود شاهد سیاه و قهوه ای رنگ بودن آنها هستید، برای پربرگ شدن گل قاشقی توصیه می شود ریشه های آسیب دیده را تا نقطه ی سالم هرس نمایید و سپس آبیاری اول گیاهتان را با قارچکش های همه کاره انجام دهید.

نور محل نگهداری چگونه باعث پرپشت شدن گل قاشقی می شود؟

روش های پرپشت شدن گل قاشقی

اگر نور محل نگهداری قاشقی در ایده آل ترین حالت ممکن باشد، برگ های گیاه فتوسنتز بیشتری انجام داده که به واسطه ی آن شما همراه گرامی سایت بنتا فلاور شاهد رشد انفجاری گل قاشقی و یا افزایش رشد گیاه قاشقی خود خواهید بود.

برای آنکه شاهد پرپشت شدن گل قاشقی خود باشید، توصیه می شود گیاه را در فصول سرد سال در فاصله ی دو متری و در فصول گرم سال در فاصله ی سه متری از پنجره های نورگیر خانه نگهداری کنید به طوری که در طول روز شش ساعت نور غیر مستقیم خورشید، روی برگ های قاشقی تابش داشته باشد.

از سویی دیگر برای پربرگ شدن قاشقی و همچنین قارچی نشدن گیاه پیشنهاد می شود هرگز و هرگز برگهای گل محبوب خود را با آب اسپری نکنید زیرا قاشقی نیاز چندانی به رطوبت محیطی ندارد و همین که رطوبت خاک تبخیر شود، برای گیاه کافی خواهد بود.

درجه حرارت با چه مکانیسمی سبب افزایش رشد گل قاشقی می شود؟

افزایش رشد گل قاشقی

گیاه مذکور در طیف دمایی بیست الی سی درجه ی سانتی گراد، بهترین عملکرد خود را دارد بنابراین برای پرپشت شدن گل قاشقی و جلوگیری از رشد علفی گیاه توصیه می شود هرگز دمای محل نگهداری قاشقی بیش از سی درجه سانتی گراد نشود.

در نقطه مقابل آنچه که اشاره شد، دمای کمتر از ده درجه ی سانتی گراد از رشد انفجاری گل قاشقی جلوگیری خواهد کرد زیرا در چنین دمایی گیاه دچار استرس شده که به واسطه ی همین تنش، مکانیسم دفاعی آن فعال می شود. بنابراین طبیعیست با فعال شدن مکانیسم دفاعی گیاه، شما شاهد پربرگ شدن گل قاشقی خود نباشید.

از سویی دیگر گاهی اوقات دمای محل نگهداری گیاه مناسب است اما چون گل مذکور را در معرض سیستم های سرماساز و گرماساز و همچنین درب هایی که مدام باز و بسته می شوند، نگهداری می کنید، همین امر موجب خواهد شد تا دوباره گیاه وارد دوران استرس خود شود و شما با افزایش رشد گل قاشقی خود مواجه نشوید از این رو پیشنهاد می شود به دمای محل نگهداری گیاهتان حساسیت بسیار زیادی داشته باشید.

خاک مناسب و پربرگ شدن گل قاشقی

برای جلوگیری از قارچی شدن گل قاشقی و زهکشی مناسب خاک توصیه می شود مخلوط خاک گیاه ترکیبی از کوکوپیت و پرلیت باشد به طوری که در این مخلوط از شصت درصد کوکوپیت و چهل درصد پرلیت استفاده شود.

  • چگونه متوجه شویم خاک فعلی برای پربرگ شدن گل قاشقی مناسب نیست؟

اگر در زمان آبدهی مشاهده می کنید که آب اضافی بیش از سی ثانیه زمان می برد که از انتهای گلدان خارج شود، تردید نداشته باشید که برای پرپشت شدن گل قاشقی و یا افزایش رشد گیاه خود می بایست هر چه زودتر خاک گلدان را تعویض کنید.

  • چگونه از کودهای شیمیایی برای رشد انفجاری گل قاشقی استفاده کنیم؟

استفاده از هورمون سیتوکینین و همچنین کودهای ریز مغذی در زمانی که تمامی شرایط نگهداری گیاه ایده آل باشد، سبب رشد انفجاری گیاه قاشقی شما خواهد شد.

به طور معمول با ترکیب خاک کوکوپیت و پرلیت و همچنین طیف دمایی تهران، گیاه قاشقی نیاز دارد تا هر 7 روز یکبار سیراب شود و این بدان معنیست که گیاه مذکور از شما توقع دارد تا ماهانه چهار نوبت خاک آن را مرطوب نمایید.

برای آبیاری اول و سوم جهت افزایش رشد گل قاشقی پیشنهاد می شود از هورمون سیتوکینین استفاده نمایید به طوری که نحوه ی مصرف، بر اساس پیشنهاد تولید کننده محصول باشد.

از سویی دیگر در آبیاری دوم و چهارم گیاه توصیه می شود از کودهایی که دارای عناصر ریز مغذی هستند، بنابر توصیه سازنده محصول برای پربرگ شدن گل قاشقی خود استفاده نمایید ( پیشنهاد مجموعه بنتا فلاور استفاده از کود کیوتن است ).

کلام آخر

با رعایت تمامی نکات اشاره در این مقاله به جرات می توان گفت پروش و نگهداری گل قاشقی در منزل، امری بسیار آسان می باشد زیرا این گیاه به راحتی با شرایط محیط خانه سازگار شده و در مواجهه با تنش های استرس زا، پاسخ مناسبی از خود نشان می دهد.

با این حال اگر شما همراهان گرامی سوالی در ارتباط با افزایش و یا رشد انفجاری قاشقی خود دارید، می توانید از طریق کامنت و یا شماره های درج شده در سایت، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.